יום שבת, 1 באוגוסט 2015

עבודות השלד


עבודות שלד

שלד הבניין הוא למעשה העצמות של הבניין כל שאר חלקי המבנה נבנים עליו. והוא נושא אותם. השלד תוכנן לשאת את כל העומסים הנוספים. מקירות המבנה ועד לדוד שמש על הגג. וכמובן שגם משקל דיירי הבית נכלל בחישוב הזה. השלד אמור לעמוד בתקנים שנקבעו, תקנים שהוחמרו בשנים האחרונות בכדי לתת מענה לסכנה שקיימת באזור בו אנו חיים - רעידות אדמה, ועד לעוצמות הרוח באזור בו אתם בונים את הבית שלכם. לכן אין לזלזל בעבודות השלד. ובדרישות שקיימות בתכנית . מובטח לכם שתשמעו מבעלי מקצוע "עזוב אותך משטויות גם ככה המבנה תוכנן להרבה יותר חזק ממה שצריך" תתעלמו. תקפידו שהעבודה תתבצע על פי התכניות.

להלן דגשים שחייב להקפיד עליהם בעבודות השלד

איסור גורף להוסיף מים לבטון : מחלה של עובדי  השלד היא להוסיף מים לבטון על מנת שיהיה קל יותר לעבוד איתו. ביציקת רצפות למשל. ועל מנת לקבל עמודים וקירות יפים יותר. לכאורה  כוונה טובה. אז הקדמה קטנה למה שקובע את חוזק הבטון . חוזק הבטון נקבע על פי היחס בין המלט למים. הבטון יוצא מהמפעל כשהיחס מדויק.  כל תוספת משנה את חוזק הבטון לשלילה. וכך יוצא שהבית תוכנן להיות עם בטון "ב- 30" ולאחר הוספת המים אנו מקבלים בטון חזק בחצי ממה שתוכנן. ראיתי גם תוצאות של "ב-12". 60% פחות מהחוזק המתוכנן . וזה הולך להיות הבית שלכם...איך זה קורה אתם שואלים הרי הבטון נבדק על ידי מעבדה. נכון,  אבל מיד לאחר שהבודק לוקח את הדגימה הפועלים מוסיפים מים.

ברזל - עבודות הברזל מאוד פשוטות להבנה. לא קלות לביצוע אבל פשוטות. מחיסכון בזמן שלצערנו שווה כסף. יש כאלה שמקצרים את הזמן. זה תמיד בא על חשבון האיכות . בממ"ד לצורך ההדגמה יש המון המון עבודה שלא תמיד מתבצעת בשלמות. לכן תחסכו מכם את עגמת הנפש ותנו לעצמכם שקט נפשי ותעסיקו מפקח.

שומרי מרחק לברזל הבניין -שומרי מרחק לברזל משמשים להבטחת כיסוי בטון לברזל. הסיבה שחשוב מאוד שהברזל יהיה עטוף בבטון היא למנוע קורוזיה. במידה והברזל מקבל קורוזיה הוא מתנפח וממש מפוצץ את
הבטון.ראו דוגמא לברזל שהתנפח ופיצץ את הבטון.

ויברציה - הויברציה הינה חובה בכל יציקת של כל אלמנט פרט לכלונסאות . הסיבה שאנו נותנים ויברציה היא לצופף את הבטון. דבר שמונע כיסים חלולים באלמנט הנוצק.

אשפרה - על מנת להבטיח שהבטון יגיע לחוזק המתוכנן יש צורך לאשפר את הבטון, על מנת שזה יקרה צריך לשמור על הבטון רטוב בשבעת הימים הראשונים שלאחר היציקה, שיטה הנפוצה והלא טובה לביצוע אשפרה היא הרטבת האלמנט שנוצק. לא ניתן להבטיח את אשפרת הבטון בדרך זו היות ואף אחד לא מרטיב את הבטון יותר מפעמיים ביום ומיותר לציין שבאקלים הישראלי כבר אחרי 10 דקות לא נשאר זכר מהמים שניתנו לבטון . הדרך הטובה היחידה לעשות את זה ושמתאימה לכל האלמנטים, גם האופקיים וגם האנכיים היא באמצעות חומר שנקרא "קיורינג קומפאונד" חומר זה מהווה תחליף למים מבוצע פעם אחת בלבד, מיד עם פירוק הטפסות ובא לציון גואל.  


כפי שראיתים יש לא מעט עבודות שצריך שמישהו יבדוק שהן מבוצעות ולכן כפי שציינתי כדאי שיהיה לכם פיקוח.  ואני יוצא מנקודת הנחה שהקבלן מקצועי ביותר, הגון , ישר, ולא מחפש לחסוך שקלים בודדים . אבל מה מבטיח לנו שהוא לא טעה? הרי כולנו טועים או שוכחים דברים . אז לבדוק את העבודה של קבלן השלד חובה. כל סברה אחרת היא חוסר אחריות ממש. ותעשו חכם אם תתלוו למפקח הבודק שיסביר לכם מה הוא בודק .

החלטתם שיהיה לכן מפקח הוא חייב לוודא שכל המצויין לעיל אכן מבוצע. ולכן הוא חיייב לוודא שכל הברזל נקשר כפי שצריך לפני שסוגרים את הטפסות. שיש שומרי מרחק לברזל. שנותנים ויברציה לבטון, שמבצעים את האשפרה. ושהמידות של המבנה ומיקום האלמנטים בו הם לפי תכנית .



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה